Mijn website is gebouwd door Scauting, ambulante begeleiding bij autisme. Deze website gebruik ik nu zo’n 3 jaar en bij tussentijdse problemen is Scauting altijd bereid om mij te helpen met oplossingen. Zij werken met ‘deelnemers’ aan hun programma dat gelegenheid biedt tot optimale ontplooiing van talenten en kwaliteiten. Een van hun speerpunten is het gratis aanbod van begeleiding bij problemen met je computer, tablet of mobieltje. Onlangs stond er een mooie, illustratieve column van Hanneke Kappen (oa. vaste columnist van Scauting) over dat aanbod en toevallig ook Robbie, degene die mij vandaag hielp met het vastlopen van het vergaderprogramma Teams.
Het verschijnen van die column kwam heel goed uit omdat ik zelf als gebruiker van deze hulp ook al van plan was om hier in een van mijn eigen blogs aandacht aan te geven. Toeval bestaat niet … zeggen ze soms. Dus: gelijk achter mijn pc gekropen!
Hoe gaat dit in zijn werk?
Evan van Doorn is coach bij Scauting. Bij hem komen de externe IT hulpvragen terecht. Hij zoekt bij iedere vraag de juiste deelnemer om het probleem op te lossen. Dat had hij al gedaan voor het bouwen van mijn website en nu had ik opnieuw via Evan contact. We hadden een afspraak gemaakt via Teams (!) omdat ik niet met mijn desktop onder mijn arm naar Hoogeveen kon komen. Natuurlijk werkte dat niet omdat de werking van dat programma juist het probleem was. Je kunt je scherm en ook de bediening van je pc op afstand laten overnemen en dat is gebeurd. De stappen die wij hebben gedaan om de problemen scherp te krijgen en eventueel op te lossen, laat ik hier achterwege. Ik kan ze niet eens herhalen … Uiteindelijk kwamen we erachter dat mijn betaalde versie van Teams (die leek mij noodzakelijk om vergaderingen en presentaties op afstand te kunnen organiseren omdat de vorige niet goed werkte…) bij uitnodigingen voor vergaderingen niet werd geopend. Die werden telkens naar mijn oude, niet goed werkende versie geleid. Daardoor kregen die twee versies op de een of andere manier ‘ruzie’ met elkaar om het maar huiselijk uit te leggen. De gratis versie, die ik in de coronaperiode had geïnstalleerd bevatte ook contacten en versies die intussen niet meer actueel zijn. Ook had ik stomgenoeg in tussentijd een tweede emailadres opgegeven als contactinformatie. Vooral dat laatste lijkt het grote probleem te zijn en dat moet op het niveau van Microsoft (de leverancier van het programma) worden opgelost.
Met veel geduld hebben we achter het scherm gezeten en van alles geprobeerd; verwijderen tot op het diepste niveau, afmelden, aanmelden enz, maar het probleem bleef ongewijzigd. Ik kan vergaderen, geen vergadering zelf organiseren maar ook krijg ik willekeurige deelnemers niet zelf in beeld (terwijl de anderen elkaar wel allemaal en mij ook wel zien). Het is alsof ik met een blinddoek voor met die bewuste deelnemer communiceer; ik zag alleen een zwart vlak. En me daardoor deels niet opgenomen voel in de groep. Het betrof toen ook net iemand die iets persoonlijks met ons wilde delen waardoor ik me extra belemmerd voelde (als of zij mij óók niet kon zien…).
Zoiets stoort mij behoorlijk en leidt ook af. Ik heb al een enorme hekel aan praten met mensen die hun zonnebril ophouden (wat vaak leidt tot de opmerking dat ik me niet zo moet aanstellen…), maar dit is vergelijkbaar (of zelfs irritanter). Dat is mijn variant met oogcontact: ik zoek dat juist!
Maar goed, niet duidelijk is of dit laatst beschreven probleem te maken heeft met mijn pc of de hare. Ik leun nu even op de brede schouders van de deelnemer van Scauting. Volgende week gaan we verder en ik heb er alle vertrouwen in dat deze ‘helper in nood’ doorgaat totdat het is opgelost. Met deze blog neem ik alvast daar een voorschot op omdat ik zo blij ben met deze vriendelijke omgang waarbij ik me als klant zonder IT-kennis ook goed begrepen voel.
Dus: scaut it loud!
Deze service is te bereiken via een mail naar Computerhulp@scauting.nl